ROAS Açılımı Nedir?

ROAS, “Return on Ad Spend” yani “Reklam Harcamasının Getirisi” anlamına gelir.

Reklam Harcamasının Getirisi (ROAS) Nedir?

Reklam harcaması getiri yani ROAS ölçeği, bir reklam kampanyasına yapılan yatırımın, karlılık oranını ölçen bir performans metriğidir. Yapılan her bir liralık harcamanın bile ne kadar gelir getirdiğini gösterir.

ROAS Ölçeği Nasıl Hesaplanır?

ROAS ölçeği, kampanyaya harcanan meblağ ile elde edilen gelir arasındaki oranı hesaplayarak yapılır. Bunun için elde edilen gelirin ve reklam harcamalarının belirlenmesi gerekmektedir. Ardından bu tutarlar şu formülde kullanılarak ROAS’ı ortaya çıkarır:

  • ROAS = Elde edilen gelir / Reklam harcaması
    Örnek ROAS Hesaplaması
    Örneğin bir e-ticaret şirketi, influencer reklam kampanyası için 250.000 TL harcadı ve bu reklamın ardından 500.000 TL’lik ürün satışı gerçekleştirdi. Buna göre;
  • ROAS= 500.000 / 250.000 = 2
    Bu durumda ROAS değeri 2’dir, yani her 1 TL’lik reklam harcaması 2 TL gelir getirmiştir.

ROAS Hesaplamasında Hangi Metrikler Kullanılır?

ROAS hesaplamasında elde edilen gelir ve reklam harcaması metrikleri kullanılır. Bu iki tutar üzerinden hesaplanarak sonuca ulaşılır.

ROAS Ölçeğini Etkileyen Faktörler Nelerdir?

ROAS ölçeğini etkileyen birçok faktör vardır. Bu faktörler reklam kampanyalarının başarılarını etkileyen ve ROAS’ı yükselten ya da düşüren etkilere sahiptir:

  • Reklamların doğru kişilere ulaşabilmesi için dönüşüm oranını artırması için doğru hedef kitle seçilmelidir. Yanlış hedef kitle belirlenmesi sonucunda düşük etkileşim alınabilir.
  • Çekici, ilgi çekici ve yaratıcı reklam içerikleri, tıklama oranlarını ve dönüşümleri artırabilir. İlgi çekmeyen reklamlar, düşük performansa neden olabilir.
  • Etkili pazarlama kanalları seçilmelidir. Yanlış kanallar reklam bütçesinin boşa harcanmasına ve ROAS’ın düşmesine yol açabilir.
  • Kampanyanın doğru zamanlamayla yürütülmesi ile satışları artırılarak, ROAS yükseltilebilir. Yanlış zamanda sunulan kampanyalar başarılı getirmeyebilir.

pazaryeri entegrasyonu banner görseli

İşletmeler için ROAS Analizinin Önemi Nedir?

ROAS ölçeği, işletmelerin reklamlarının ne kadar etkili olduğunu ve bütçelerini ne kadar etkili kullandıklarını göstermesi açısından önemli bir ölçümdür. ROAS analizinin işletmeler için önemini şu başlıklar altında yorumlayabiliriz:

  • Dijital Pazarlama Performansını Artırma

    ROAS ölçeği, dijital pazarlama kampanyalarının etkinliğini ölçmek için önemli bir araçtır. Hangi kampanyanın ne kadar getiri sağladığı, en çok hangi kampanya sonrası gelir elde edildiği ve hangi stratejilerin işe yaradığını gösterir.

  • Reklam Harcamalarını Optimize Etme

    ROAS’ın bir diğer metriği olan reklam harcamaları kapsamında da önemli sonuçlar elde edilir. Yüksek ROAS getiren kampanyalara daha fazla yatırım yapılarak işletmelerin bütçelerini optimize etmesini sağlar. Düşük ROAS’lı reklam çalışmaları ise iyileştirilebilir ya da durdurulabilir.

  • Hedef Kitle Analizi

    ROAS analizi ile hedef kitlelerin belirli demografik özelliklere göre, hangi kitlelere daha çok satış yapıldığı tespit edilebilir. Bu ölçek sayesinde yüksek getiri getiren kitlelere yapılacak reklam çalışmaları artırılabilir.

  • Reklam Kampanyalarını İyileştirme

    ROAS ölçeği ile reklam kampanyalarının performansı görülebildiği için düşük ROAS oranı olan çalışmalar daha iyi analiz edilebilir. Bu çalışmalar kapsamında iyileştirme çalışmaları yapılabilir.

  • A/B Testleri: Performans Ölçümleme Yöntemleri

    A/B testleri; farklı alanlardaki reklamların performansını karşılaştırmak için kullanılır. ROAS da bu testlerde hangi değişkenlerin daha iyi performans gösterdiğini anlamak ve kampanyaları buna göre optimize etmek için katkı sağlar.

  • Sosyal Medya Reklamcılığı

    Sosyal medya platformlarına verilen reklam kampanyalarının etkisi için de ROAS ölçeği kullanılır. Bu platformlarda reklamlar genellikle daha geniş bir kitleye ulaşır. Ancak bu geniş kitlenin ne kadarının satış yaptığını görmek için ROAS’a ihtiyaç duyulur.

ROAS ve ROI (Yatırım Getirisi) Arasındaki Farklar Nelerdir?

ROAS ölçeği ve ROI (Yatırım Getirisi) terimleri bir işletmenin farklı yatırımlardan elde ettiği kazancı gösteren metriklerdir. Ancak farklı tür yatırım ve gelirleri ölçmektedirler. ROAS ile reklamların ne kadar etkili olduğu görülürken ROI’de bir yatırımın genel etkinliğini değerlendirmek için kullanılır. Daha geniş bir metrik olan ROI’de sadece reklam harcamaları değil diğer maliyetler de göz önünde bulundurulur. Üretim, dağıtım, operasyonel giderler gibi tüm maliyetler hesaba katılır.

ROAS ve PPC (Tıklama Başına Maliyet) İlişkisi Nedir?

PPC (Tıklama başına maliyet); adından da anlaşılacağı üzere reklamlar için tıklanma başına ödeme yapılan bir dijital reklam modelidir. PPC; Google Ads, Tiktok, Instagram gibi sosyal medya platformlarında yaygın olarak kullanılmaktadır.

PPC reklam maliyetlerini doğrudan etkileyen bir kriterdir. PPC maliyeti yüksekse reklam harcaması artar bu da ROAS sonucunu doğrudan etkileyebilir.

Düşük PPC maliyeti ve yüksek dönüşüm oranı, yüksek ROAS anlamına gelir. PPC maliyeti yüksek ve dönüşüm oranı düşük ise de düşük ROAS demektir.

ROAS’ın CLTV (Müşteri Yaşam Boyu Değeri) Üzerindeki Etkisi Nedir?

ROAS ölçeği bir reklam kampanyasının kısa vadeli etkinliğini ölçerken, CLTV müşterilerin işletmeye sağlayacağı uzun vadeli değeri göstermektedir. Yüksek ROAS, müşteri edinme maliyetlerini düşürerek CLTV oranını iyileştirmektedir.

ROAS sonuçları kampanyaların hangi müşteri segmentinde daha başarılı olduğunu göstererek uzun vadede en değerli müşterilerin edinilmesine odaklı çalışmalar yapılmasını sağlar. Böylece CLTV de artar.

ROAS ve CLTV sonuçlarını birlikte analiz etmek, uzun vadeli başarılara nasıl ulaşılacağına katkı sağlar. Örneğin, yüksek ROAS sağlayan bir kampanya, düşük CLTV’ye sahip müşteriler getiriyorsa, bu kampanyalar optimize edilmelidir. Yüksek CLTV’li müşterilere odaklanacak kampanyalar yapabilmek için de ROAS ölçeği sonuçlarından yardım alınabilir.
Reklam Harcamasının Getirisi ROAS ölçeği hesaplamasını temsil eden fotoğraf

ROAS Hesaplamasında Dikkat Edilmesi Gereken Konular Nelerdir?

ROAS ölçeği hesaplamasında dikkat edilmesi gerekenler kısaca şöyledir:

  • Reklam harcamalarının tamamının hesaplanması gerekir. Yani reklamın verileceği platforma yapılan ödemeleri, dağıtım, varsa baskı, hazırlanma süreci gibi tüm ödemelerin toplanması gerekir.
  • Satış tutarına da sadece reklamlardan gelen satışlar değil, daha önce yapılan satışların bedelleri de eklenmelidir.
  • ROAS ölçeği reklamların ne kadar etkili olduğunu görmek için sürekli yapılmalıdır. Bu sayede harcamaların etkisi sürekli takip edilip, geliştirici adımlar atılabilir.

ROAS Oranı Nasıl Artırılır?

ROAS oranını artırmak, dijital pazarlama kampanyalarınızın daha verimli ve karlı olması açısından önemlidir. Bu oranı artırmak için şu stratejileri uygulayabilirsiniz:

  • Reklamları en etkili müşteri segmentine odaklanacak şekilde oluşturun. Coğrafi konum, ilgi alanları, davranışlar gibi ayrıntılı hedefleme ile doğru kişilere reklamlarınızı ulaştırın.
  • Dikkat çekici “call to action” içeren farklı reklamlar tasarlayın. Yüksek kaliteli görseller ve videolar kullanabilirsiniz.
  • Rekabetin az olduğu ve yüksek etkileşim potansiyeli olan anahtar kelimeler belirleyin. Bu reklam maliyetinizi azaltan bir hamle de olacaktır.
  • Satın alma oranlarını artırmak için web sitenizdeki açılış sayfalarınızı optimize edin. Hızlı yükleme süreleri, birkaç adımda alışverişi tamamlama, kullanıcı dostu tasarımlar gibi adımlar müşterilerin daha kolay alışveriş yapmasını sağlayabilir.
  • Müşterilere kişiselleştirilmiş teklifler, indirimler sunarak dönüşüm oranlarını artırabilirsiniz.
  • Çeşitli kanallardan (arama motorları, sosyal medya, e-posta pazarlama vb.) etkili bir reklamlar yaparak, her kanalda ROAS’ı artırabilirsiniz.

Başarı İçin En İyi ROAS Ölçüm Araçları ve Yazılımları

ROAS ölçeği için kullanabileceğiniz ölçüm araçları ve yazılımları şunlardır:

  • Google Ads: Google’da reklam vermek ve bu reklamların performansını doğrudan analiz etmek için etkin ölçümleme araçlarından biri olan Google Ads ile satış, trafik ve marka bilinirliğinizi artırabilirsiniz.
  • Google Analytics: Web sitesi trafiğini ve kullanıcı performanslarını analiz eden Google Analytics platformundan; e-ticaret sitenizi ziyaret eden müşterilerin en çok ilgi gösterdikleri ürünler, harcama verilerini vb. verileri elde edebilirsiniz.
  • AdCreative.ai: Yapay zeka destekli çalışan AdCreative.ai yazılımı; reklam kampanyalarınız için yaratıcı tasarımlar ve metinler üretebilir. Oluşturulan reklamların performans raporlama özelliği, ROAS gibi metrikleri analiz eder ve kampanya stratejilerinizi değerlendirmenize olanak tanır.
  • ADYOUNEED: Reklam kreatiflerini ve performansını optimize etmek için kullanılan ADYOUNEED; yapay zeka destekli çalışmaktadır. Platform, kampanya verilerini analiz eder, stratejik tasarımlar ve metinler sunar, optimizasyonlar yapılmasına yardımcı olur, raporlama özelliği sunar.

e-Ticaret Siteleri İçin ROAS Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

e-Ticaret web siteleri için de reklam bütçesini en verimli şekilde kullanmak çok önemlidir. Hedef kitle analizi ile reklamlar doğru kişilere ulaştırılmalıdır. Ayrıca, reklam hedefleme stratejilerini kullanarak, yeniden hedefleme ve dinamik yeniden hedefleme gibi yöntemlerle etkili kampanyalar oluşturulabilir.

Müşteri sadakati programları, uzun vadeli ROAS’ı iyileştirebilir. Performans metriklerini düzenli olarak takip etmek ve detaylı raporlar oluşturmak sonuçları daha iyi anlamanızı sağlar. Ayrıca, özel günleri ve pazar trendlerini takip ederek kampanya oluşturmak da reklamların etkisini artırabilir.